Bellen is hip!

22 mei 2014
22 mei 2014, Reacties 0

Oude telefoonBellen is hip!
In een wereld waar we massaal gebruik maken van  E-mail, SMS, What’s App, LinkedIn Inmail, Facebook Messenger en de andere manieren van contact maken op de digitale snelweg, willen we opvallen. Wanneer we met iemand contact maken, hebben we daar een bedoeling mee. Dus is het van belang dat je berichten ook opvallen en gezien worden.

Bellen is hip!
Om een voor mij nog niet duidelijke reden bellen we weinig. En dat terwijl je juist met bellen makkelijker contact maakt, persoonlijk contact maakt, sneller antwoorden hebt én eerder opvalt. Dus waarom pakken we die telefoon zo weinig op?

Bellen is hip!
Natuurlijk is het meestal makkelijker en simpel om snel een berichtje te sturen, want je doet dat wanneer het jou het beste uitkomt. Daarnaast kan de ander reageren, wanneer het daar het goed uitkomt.
Maar dat geldt ook voor bellen! Jij maakt daar tijd voor vrij en de ander kan zelf aangeven of het gesprek goed uitkomt.

Bellen is hip!
Ook in het zakenleven sturen we veel makkelijker via de digitale snelweg een bericht om met elkaar in contact te komen. Maar waarom?
Waarom pakken we ook nu niet de telefoon op om het contact te onderhouden, zaken door te nemen, afspraken te maken óf om met nieuwe mensen in contact te komen?
Vele artikelen zijn geschreven over Koude Acquisitie, het zogenaamde Cold Calling. In veel van deze artikelen zegt men dat het “koud” bellen niet meer van deze tijd is en talloze argumenten ondersteunen deze theorieën.
Bijvoorbeeld: “zit de ander te wachten op jouw telefoongesprek met jouw informatie, aanbod of mededeling?”

Bellen is hip!
Zo belde ik laatst een relatie op en maakte een afspraak om wat zaken breder te bespreken. In dat gesprek vroeg ik: “waarom heb je eigenlijk ingestemd met deze afspraak?” Waarop het volgende antwoord kwam:
“Omdat je mij belde!”
Wanneer je besluit te bellen in plaats van een berichtje te sturen, is het wel heel handig om een aantal zaken in acht te nemen. Als je dan belt en op wilt vallen, doe het dan goed!
1. Zorg dat je weet wie je belt!
2. Stel jezelf rustig en duidelijk met naam en bedrijfsnaam voor.
3. Vraag of je gelegen belt.
4. Zo niet, vraag dan wanneer wel.
5. Luister naar de andere kant
6. Zorg dat je een helder verhaal hebt
7. Iedereen reageert op zijn of haar eigen manier, probeer je daarop aan te passen (rapport)
8. En wees vooral niet bang voor de telefoon

Ja, het ouderwetse zomaar bellen en jezelf, en je product, opdringen is zeker niet meer van vandaag de dag, maar bellen is nog steeds hip!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *